zaterdag 16 november 2013

Berichtje uit Bali

Hallo iedereen,
Hier ben ik dan weer met wat nieuws uit Bali, ik loop hier precies toch flink achter met mijn verslagjes, we zullen het maar steken op iemand zeker, die het leest weet het wel hahaha.
Enkele weken geleden zijn we met ons drie vrouwen een tripje gaan doen naar Batur, Kintamani en omgeving, Robert ging niet mee want met zo'n drie kwetterende vrouwen daar wil hij niet bij zijn.
Geen probleem maar ik neem wel de nieuwe camera mee dan, dus nog snel wat uitgelegd hoe alles werkte want was natuurlijk niet gewoon met een telelens te werken.
Hij had wel medelijden met onze driver Zai die ons heel de dag moest rond rijden, hij had er helemaal geen probleem mee, hij is misschien nog erger gewoon.
We wilden vroeg vertrekken, het was een heel eindje rijden ook in namiddag komen de wolken opzetten dan zien we de top van de Gunung Batur niet meer, dit is een actieve vulkaan bij het Baturmeer.
We vertrokken hier rond 7.30, via Singaraja, in Sangsit even gestopt bij de Pura Beji, dit is de enige tempel op Bali die van zandsteen is gemaakt dus niet van lavasteen. Deze tempel stamt uit de 15e eeuw, en is gewijd aan Dewi Sri, de god van de irrigatie. Overal zijn symbolen te zien van water en vruchtbaarheid, maar ook demonische bewakers en tal van mythische beesten.
Natuurlijk hadden we een sarong nodig, die was ik toch wel vergeten, ik wilde die meenemen niet speciaal voor een tempel maar voor de koude in Kintamani want daar hebben we al eens flink kou geleden, dacht ze hebben me deze keer niet maar ja de ouderdom zal ook al een rol beginnen te spelen zekers.
Gelukkig had Fabienne er twee bij, ik ben met haar schoonzus eerst gegaan en nadien Fabienne, een dame zei tegen Zai dat we een donatie moesten geven, normaal doen we dat als er ergens iets staat maar hier niets, denk dat we wat te vroeg waren naar Balinese normen !!
Dan langs een bocht rijke weg richting Baturmeer, de Gunung Batur is 1.717 meter hoog, de krater van deze vulkaan is ingestort en heeft een diameter van maar liefst 11 km, af en toe zijn er aswolken te zien.
De eerste gedocumenteerde eruptie van de vulkaan was in 1804, sindsdien is de vulkaan regelmatig actief, de laatste kleine eruptie was in 1994, aan de voet van de vulkaan is het Danau Batur te zien, een kratermeer van 7 bij 2 km, het is het grootste meer van Bali. 
In Penelokan  wat eigenlijk betekend "een plek om te zien " zijn we gestopt, het dorp is verspreid 11 km langs de rand en ligt 1500 m boven de zeespiegel, vanaf hier heb je een schitterend uitzicht van de bergen en het Baturmeer is prachtig. 
De gigantische krater is gedeeltelijk gevuld door het Batur meer, het wordt omringd door twee bergen, Gunung Batur en Gunung Abang, het is een prachtige panorama.
De gemiddelde temperatuur is 22 graden overdag en 16 graden 's nachts, veel koeler dan in de andere delen van Bali, dus daarom wilde ik mijn sarong meenemen als sjaal. De koele temperatuur maakt het geschikt voor koffie-en sinaasappelplantages.
Daarna zijn we verder afgezakt naar het meer en zagen we overal oude lavastromen tussen de boompjes en struiken. Weer gestopt natuurlijk voor de nodige kiekjes te maken, onderweg bij een gezellig uitzichtpunt iets gaan drinken en even wat bijgekletst.
Daarna richting Kedisan aan de voet van de Gunung Batur aan de rand van het meer, natuurlijk weer een heel hoop verkopers met van alles, we hadden gehoord dat ze opdringerig waren maar daar hadden we eigenlijk geen last van, dat kwam later op de dag wel toen we de tempel gingen bezoeken.
Vanaf Kedisan vertrekken de bootjes naar Truynan, hier worden de doden niet gecremeerd, maar gewoon in een ravijn gelegd niet ver van het dorp, daar zijn we niet naar toe gegaan.
Nadien terug richting Lovina, maar eerst passeerde we " Ulun Danu Batur " dit is een Hindoeïstische Pura,( tempel ) langs het Batur kratermeer, die wilde we wel eens gaan bekijken, Zai zei oppassen hier zijn ze erg opdringerig, dus we waren gewaarschuwd.
Ik wist dat ik daar ook een sarong nodig had dus ik zou er proberen één te huren, er kwam al direct een dame afgelopen voor een ticket te kopen, ik vroeg kan je hier een sarong huren, ja eerst ticket kopen !! nadien wist ik wel waarom, we kochten ieder een ticket, de dame nam me mee naar binnen voor een sarong, ze vroeg 60.000rp voor te huren, ik zei apa, ja ja 60.000rp, veel te veel je kan er ook één kopen wat die zou kosten heb ik wijselijk niet gevraagd.
Dus eerst effe nagedacht over de getallen in het Indonesisch, want mocht natuurlijk geen fouten maken !!, zo begon ik te onderhandelen met haar, het was een echte norse dame, lachen stond niet in haar woordenboek, nadien kwamen Fabienne en Vera erbij en toen moesten we nog een slendang aan doen, ik was al goed gezakt met de prijs en ik zei ik betaal iets meer voor de slendangs erbij, ik bleef bij 25.000rp voor alles, ik ben daar wel zo'n 10 minuten staan onderhandelen, zij gaf niet toe en ik ook niet, normaal geef ik altijd wat meer maar deze dame was zo een onsympathieke dame dat ik dacht ik geef niet toe, dus ze was erg boos en ik betaalde de 25.000rp voor alles.
Aan de overkant zaten dames die souvenirs verkochten, ze waren een beetje haar aan het uitlachen en zeker omdat ik niet toegaf en dit alles in het Indonesisch, er zullen wel wat fouten bij geweest zijn maar ze verstond me toch en zeker de prijs hahaha
Met ons ticket kregen we nog een drankje en zo gingen we de tempel in, er volgde een meisje ons en ja het was het dochtertje van haar om te zien of we de sarong en slendang niet zouden meenemen zeker, ze zal denken die boze dame die gaf niet af, gelukkig had Zai ons verwittigd.
Ulun Danu Batur  word beschouwd als de tweede belangrijkste tempel na Bali's moeder tempel Pura Besakih, volgens het concept Balinese Rwa Bhineda (De balans van twee tegengestelden), is Pura Ulun Danu Batur beschouwd als Pradana (vrouwelijk) terwijl Pura Besakih is purusha (mannelijk).
Tot 1926 was de Pura Ulun Danu en het dorpje Batur beneden aan de voet van de Batur vulkaan. Na de vulkaan uitbarstte in 1926 werden zowel het dorp als de tempel vernietigd met uitzondering van de belangrijkste heiligdom, een 11 hoge Meru gewijd aan Dewi Batari Ulun Danu. 
Er zijn drie binnenplaatsen met diverse poorten en zijpoorten, de belangrijkste tempelpoort heeft gouden deuren, op de laatste binnenplaats staan diverse meru's.
Het is een lust voor het oog om dit alles te zien, we hebben een prachtige dag gehad we waren toch een beetje moe dus s' avonds lagen we op tijd in ons bedje. 
Zo dit was het weer voor deze keer, tot volgende week maar weer
 Groetjes Rita & Robert

Geen opmerkingen:

Een reactie posten